Διοίκηση Διεθνών Επιχειρήσεων
Δ. Μανωλόπουλος
Επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Ο κύριος σκοπός του μαθήματος είναι να γνωρίσουν οι φοιτητές / φοιτήτριες τις διαστάσεις της διοικητικής επιστήμης και την πρακτική εφαρμογή της στο διεθνές περιβάλλον. Οι βασικές αρχές της διοίκησης επιχειρήσεων παραμένουν οι ίδιες όταν η επιχείρηση διεθνοποιείται, αλλά πρέπει να μελετηθούν σε πλαίσιο νέων αγορών – εξωτερικού περιβάλλοντος. Οι χώρες εξωτερικού είναι διαφορετικές και τα προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίσει το μάνατζμεντ επιφορτισμένο με τη διεθνοποίηση της εταιρείας είναι πιθανόν να είναι πιο σύνθετα. Η διοίκηση μιας διεθνοποιημένης εταιρείας πρέπει να διερευνήσει σε ποιο βαθμό θα πρέπει να ανταποκριθεί-προσαρμόσει τους πόρους και ικανότητες, και στρατηγικές της για τις διεθνείς αγορές καθώς και σε ποιο σημείο θα εκμεταλλευτεί τις δυνατότητες και ευκαιρίες που υπάρχουν στη χώρα-βάση της αναφορικά με τη διεθνοποίηση.
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα αποκτήσουν τις κάτωθι γνώσεις (σημεία 1, 2 & 5), δεξιότητες (σημεία 3 & 4) και ικανότητες (σημεία 6,7 & 8). Πιο συγκεκριμένα, θα είναι σε θέση να:
- Προσδιορίσουν τις βασικές πολιτισμικές, πολιτικές, οικονομικές και τεχνολογικές εξελίξεις που επιδρούν στη διοίκηση των διεθνών επιχειρήσεων.
- Διακρίνουν τις ευκαιρίες που προκύπτουν και τους κινδύνους που ανακύπτουν για τα διευθυντικά στελέχη που απασχολούνται σε ένα διεθνές περιβάλλον.
- Εντοπίσουν τις επιπτώσεις της παγκοσμιοποίησης και τοπικής ανταπόκρισης στη διεθνή διοίκηση και στρατηγική.
- Αναλύουν τις στρατηγικές διεθνοποίησης και εισόδου των επιχειρήσεων σε νέες αγορές.
- Ταξινομούν και περιγράφουν τους ρόλους των θυγατρικών επιχειρήσεων και της συμβολής τους στην ανταγωνιστικότητα των κρατών υποδοχής.
- Αξιολογούν τις διαφορετικές οργανωσιακές δομές που παρατηρούνται στην υλοποίηση διεθνών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
- Περιγράφουν και αξιολογούν τα στοιχεία εκείνα που προσδίδουν ποιότητα και γνώση σε μία διεθνή επιχείρηση και συμβάλλουν στην ανταγωνιστικότητά της.
- Συνδέσουν τη θεωρία με τη διοικητική πρακτική σε διεθνές επίπεδο.
Προαπαιτήσεις
Δεν χρειάζονται προαπαιτούμενες γνώσεις. Μία συνολική θεώρηση της διοικητικής επιστήμης και η κατανόηση βασικών εννοιών στρατηγικής είναι στοιχεία που σίγουρα θα βοηθήσουν τους φοιτητές / φοιτήτριες στην πιο άμεση ανταπόκρισή τους στις απαιτήσεις του μαθήματος.
Περιεχόμενο του μαθήματος
Το μάθημα περιλαμβάνει τα ακόλουθα:
- Κίνητρα για επέκταση στις διεθνείς αγορές και πλεονεκτήματα που απορρέουν από τη διαδικασία της διεθνοποίησης.
- Τα χαρακτηριστικά του μακρο-περιβάλλοντος και η επίπτωσή τους στην αναζήτηση και εκμετάλλευση των διεθνών αγορών.
- Στρατηγικές εισόδου και ανταγωνισμού στις διεθνείς αγορές.
- Θεωρίες διεθνούς εμπορίου και άμεσων ξένων επενδύσεων.
- Ρόλοι θυγατρικών και η επίπτωσή τους στην ανάπτυξη των κρατών υποδοχής.
- Η σημασία των εταιρικών πόρων και ικανοτήτων στη διεθνοποιημένη επιχείρηση.
- Οργανωσιακές δομές και μηχανισμοί συνεργασίας και ελέγχου των λειτουργιών της διεθνοποιημένης επιχείρησης.
Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη
- Μανωλόπουλος, Δ. και Μπιτζένης, Α. 2018. Η Διεθνοποιημένη Επιχείρηση τον 21ο Αιώνα: Περιβάλλον και Προκλήσεις, Εκδόσεις: Unibooks, Αθήνα
- Riffin R.W., & Pustay, M.W. 2018. Διεθνής Επιχειρήσεις και Επιχειρηματικότητα: Μια Διοικητική Οπτική. Εκδόσεις: Τζιόλα, Θεσσαλονίκη
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι
Η διδασκαλία του μαθήματος περιλαμβάνει δύο δίωρες διαλέξεις την εβδομάδα στο πλαίσιο των οποίων δίνεται βαρύτητα στην παρουσίαση των θεωρητικών εννοιών. Η θεωρητική παρουσίαση ωστόσο συνοδεύεται με οπτικο-ακουστική παρουσίαση θεματικών ενοτήτων και σύντομες αναλύσεις υποθέσεων στην αίθουσα.
Μέθοδοι αξιολόγησης/βαθμολόγησης
Γραπτή εξέταση